Doelstellingen

De Stichting Hollands Glorie stelt zich ten doel de ‘Furie’ vaarklaar te houden, haar open te stellen voor bezichtiging en haar zoveel mogelijk in originele staat terug te brengen.

Ingebruikstelling

Het vaarklaar krijgen en houden lukte al in 1980. Na tweeënhalf jaar hard werken keurde het Stoomwezen de ketel goed en daar ook de machine weer functioneerde kon er gevaren worden. Tijdens een grootse, door de stichting georganiseerde, maritieme happening, Furie-ade genaamd, werd de ‘Furie’ officieel in gebruik gesteld. Dit werd gedaan door Hugo Metsers die de hoofdrol van Jan Wandelaar in de televisieserie Hollands Glorie vertolkte.De Furie-ade, nu georganiseerd door de Stichting Maassluis Maritiem, groeide vervolgens uit tot een groots jaarlijks terugkerend maritiem evenement.

Varen

Vanaf 1980 vaart de ‘Furie’ weer regelmatig, gemiddeld zo’n zeven keer per jaar. De sleper neemt deel aan evenementen als Dordt in Stoom, Sail Amsterdam, Nationale Vlootdagen Den Helder, Wereldhavendagen Rotterdam en uiteraard de Furie-ade, de Zeesleepboothavendag en het St. Nicolaas -varen in Maassluis. Ook wordt ervoor bedrijven en gezelschappen gevaren.

Bezoek

De tweede doelstelling, de ‘Furie’ openstellen voor bezichtiging, lukte vrij snel. Iedere woensdagmiddag en zaterdag is de sleper open voor publiek. Groepen kunnen ook op andere dagen terecht, maar dan wel op afspraak. Jaarlijks wordt de ’Furie’ door zo’n 1300 personen bezocht.

Varend Monument®

De derde doelstelling, het zoveel mogelijk terugbrengen in originele staat, is goed gelukt. De ’Furie’ heeft sinds 1989 de status van Varend Museum en is sinds 1996 in het bezit van het waarderingsschildje beschermd stadsgezicht van de Gemeente Maassluis. En in 1998 tenslotte werd de Furie opgenomen in het Nationaal Register Varende Monumenten, als Varend Monument® .

Restauratie:

Om zover te komen, zijn er in de loop der jaren de nodige grote karweien uitgevoerd, zoals:

  • de vervanging van het houten brugdek. Uitgevoerd door leerlingen van de leerschool van de Rijkswerf van de Marine in Den Helder;
  • vervangen van alle pijpen en van de voorste pijpenplaat van de ketel.
  • het volledig reviseren van de triple expansiemachine. Dit was een enorme klus. De sleper heeft een half jaar bij Scheepswerf Niehuis & Van den Berg te Pernis gelegen. De machine werd daar uit het schip gehaald en volledig gedemonteerd. Alle onderdelen werden vervolgens nagekeken en nagemeten en zonodig vervangen of gerepareerd. Naast de vakmensen van de werf hebben ook de vrijwilligers er veel tijd ingestoken. In totaal zo’n 3600 manuren voor werkzaamheden als: monteren, isoleren, verven, conserveren en schoonmaken.
  • het opnieuw betimmeren van de hutten in achter – en vooronder met hulp van de leerschool van de Klerk Binnenbouw. Het meubilair werd door de leerschooljongens gemaakt en onze vrijwilligers deden het werk aan boord.
  • het vervangen van het berghout.
  • Alle reparaties worden zoveel mogelijk uitgevoerd aan de hand van oude tekeningen.

Betaling:De grote reparaties worden betaald via éénmalige subsidies van Rijk, Provincie, Gemeente, Fondsen en Stichtingen en door middel van acties. Het reguliere onderhoud en verzekeringen e.d wordt betaald van donaties, verkoop certificaten van deelname, opbrengst vaartochten en entree.

Meehelpen

U kunt meehelpen dit unieke schip te behouden door donateur van de stichting te worden (minimaal € 25,- per jaar) of een certificaat van deelname te kopen (€ 45.38, 113.45 of 226.89).