Column Furie, september 2017

By | Nieuws

Maandelijks bieden we u een blik achter de schermen bij de s.s. Furie en het vrijwilligers peloton van Stichting Hollands Glorie (SHG).

Smoelenboek Furievrijwilligers
Iedereen heeft een positieve associatie met de Furie. Ik kan me gewoon niet anders voorstellen. Er zijn ook echter mensen waarbij het Furie-bloed daadwerkelijk door de aderen stroomt; namelijk bij onze bevlogen vrijwilligers en trouwe aanhang op afstand.
Zo was ik in gesprek met Nico Sanders, onze derde machinist, die heel nuchter stelde: “Zolang de Furie het volhoudt, hou ik het ook vol en hoop mijn kennis door te kunnen geven aan jongeren.”

Uit overlevering heb ik vernomen dat een politieagent eens heeft gezegd heel blij te zijn dat ‘die jochies, Jan Peute en Frans Verbrugge, hun tijd besteden aan de Furie en hiermee van straat zijn’. Ze waren 15 jaar toen ze zich aanmeldden als vrijwilliger. Nu, 38 jaar later, zijn ze naast gewaardeerd bestuurslid, opgeklommen tot respectievelijk eerste machinist en kapitein van de Furie.
Vrijwilliger zijn naast een drukke en geslaagde maatschappelijke carrière, lukt dat? Natuurlijk! Maar alleen als je met iets bezig bent waar je hart ligt. En dat geldt voor ál onze vrijwilligers! Neem bijvoorbeeld Arie Uiterdijk, onze stoker. Hij is altijd enthousiast aanwezig en verzorgt ook de rondleidingen. Of maak kennis met onze voorzitter Ton Raemakers, die een nazaat is van de bouwer van de Furie.

Wij zijn heel blij met onze vrijwilligers en willen ze graag aan u voorstellen. Hun foto’s en persoonlijke verhalen staan op het ‘Smoelenboek’ van onze website. Als u na het lezen van deze mooie verhalen nou denkt: ‘Oeh, dat is gaaf, ik ben best handig en ik heb vrije tijd over’, dan zijn wij op zoek naar u. Meldt u aan als vrijwilliger, u bent van harte welkom op de Furie!

Veerle Vliegenthart
Secretaris SHG

Furie in de hoofdrol en vrijwilligers in de spotlights

By | Nieuws


Foto: Furie tijdens avondshow Wereldhavendagen: Jacqueline de Jonge

Furie in de hoofdrol en vrijwilligers in de spotlights.

Alle vrijwilligers van de Furie zijn compleet in hun nopjes. Het zijn namelijk drukke tijden aan boord en er wordt veel gevaren; van de Wereldhavendagen naar de sluiting van de Maeslantkering en tussendoor nog even een stuk voor het smoelenboek op de website schrijven.

Aanstaande zaterdag 9 september is de functioneringssluiting van de Maeslantkering, de jaarlijkse test voor aanvang van het stormseizoen. De sluiting heeft dit keer een extra feestelijk karakter omdat de Maeslantkering twintig jaar bestaat. Een indrukwekkend schouwspel, waarbij u van harte welkom bent om te komen kijken.
We zijn er trots op dat onze unieke stoomzeesleepboot Furie hier volop in beeld komt en een (hoofd)rol in mag vervullen! Het feestelijk programma start rond 13.30 uur, wanneer de Furie met een Marching Band aan boord, aankomt bij het Keringhuis.

Afgelopen weekend maakte de Furie deel uit van de maassluise vloot, tijdens de Wereldhavendagen in Rotterdam. Onder grote belangstelling bij de het uitzwaaien van de vloot, gooiden burgemeester en wethouders de trossen los, wat het startsein was voor het vertrek naar een geweldig en zonovergoten weekend in Rotterdam. De Furie heeft veel enthousiaste gasten aan boord mogen verwelkomen. En daar doen we het voor!

In het onderhouden van een schip als de Furie, zit heel veel tijd en energie van onze vrijwilligers. Mensen die soms dagen achter elkaar aan boord zijn om te verven, te stoken, te koken en allerhande klussen uit te voeren; het is voor ons vrijwilligerspeloton van Stichting Hollands Glorie heel normaal. Hoe fijn is het om te kunnen rekenen op zoveel enthousiaste medewerking van iedereen?! Maar, weet u wie dit allemaal zijn? Uiteraard komt u ze tegen aan boord, maar vanaf vandaag kunt u ook op onze website kijken en lezen wie onze vrijwilligers zijn. Het Smoelenboek is online op www.furie.nl

Column Furie, augustus 2017

By | Nieuws

Maandelijks bieden we u een blik achter de schermen bij de s.s. Furie en het vrijwilligers peloton van Stichting Hollands Glorie (SHG).

Furie passie
Het blijkt dat niet alleen bij onze vrijwilligers de Furie een groot deel van het leven inneemt.
Tijdens een vaartocht kwam ik toevalligerwijs in gesprek met de heer Bosman, die overduidelijk enthousiast stond te genieten. Op mijn vraag of hij het naar zijn zin had aan boord, kreeg ik het antwoord ‘dat de Furie zijn leven heeft gered’. Oké, meneer Bosman, u heeft hierbij mijn nieuwgierigheid gewekt! Knikkend met zijn hoofd onderstreepte hij zijn opmerking, waarbij hij verbaasd vaststelde dat hij in gesprek was met de (toen nog) nieuwe secretaris. “Ik heb de aankondiging gezien op Facebook, trouwens een leuke foto van het bestuur,” voegde hij toe. “Maar het gaat mij om de Furie.” Het werd me duidelijk dat ik hier een heuse Furie fan te pakken had.

“Zijn eerste dagelijkse handeling is de webcam opstarten om te kijken hoe de Furie erbij ligt,” beaamde mevrouw Bosman. Waarom fietst u dan niet even langs de Stadhuiskade om er live van te kunnen genieten? “Dat is uit Gelderland wel een hele trip!” was de repliek. Mijn nieuwsgierigheid maakte plaats voor verbijstering. Schouderophalend vertelde de heer Bosman dat hij er drie jaar over had gedaan om een exacte replica van ons prachtige schip na te bouwen, in een voor hem moeilijke periode: “Door de Furie na te bouwen, had ik een wezenlijk doel.” Tijdens de viering van 100 jaar Furie heeft het model aan boord gestaan. Nu staat het weer bij de familie Bosman thuis te pronken, over de volle lengte van ruim twee meter. Met de heer Bosman gaat het, mede dankzij de Furie, intussen weer veel beter.
Hoe mooi is dit…

Veerle Vliegenthart
Secretaris SHG

Column Furie, juli 2017

By | Nieuws

Maandelijks bieden we u een blik achter de schermen bij de s.s. Furie en het vrijwilligers peloton van Stichting Hollands Glorie (SHG).

Paradepaardje Furie
Ik kan intussen een boek schrijven over de mooie verhalen wat er op en met de Furie is meegemaakt. Dat de verhoudingen tussen mannen onderling anders liggen dan bij vrouwen, is duidelijk. De stoere verhalen van onze eigen zeebonken worden per keer een beetje aangedikt.
Ze nemen geen blad voor de mond, maar roepen wel gelijk dat dit niet voor publicatie is. En dat begrip probeer ik op te rekken, want de verhalen zijn stuk voor stuk zeer vermakelijk!

Een aantal vrijwilligers zijn zeeziek zodra we de haven verlaten. Niet heel handig op een zeewaardige stoomzeesleepboot. Als ze misselijk worden onderweg, willen ze dat niet voor elkaar weten. Dat is uiteraard niet stoer. Het komt voor dat iemand tegen de wind in over staat te geven, waardoor alles natuurlijk terugslaat in zijn gezicht. Daar waar ik een arm om me heen en medelijden zou willen hebben (want ik ben dan zielig), kijken zij om zich heen of niemand het heeft gezien. Uiteraard gaat dit dan honend als een lopend vuurtje rond aan boord en begint de kok al een vette hap te koken, want dat is goed voor een maag die van slag is…

Dat ze rekening met mij proberen te houden is aandoenlijk. Toen ik op een snikhete dag aan boord stapte, schoten een aantal mannen verschrikt weg om hun T-shirt aan te trekken. Met een vrouw aan boord wordt er niet bloot geklust. Zwetend verfden ze verwoed verder, want de Furie moet het paradepaardje blijven en er tiptop uitzien. En dáár zetten we ons allemaal 100% voor in! Speciaal voor u, zodat het mooie plaatje van de Furie aan de Stadhuiskade een idyllisch stukje Maassluis blijft.

Veerle Vliegenthart
Secretaris SHG

Column Furie, juni 2017

By | Nieuws

Maandelijks bieden we u een blik achter de schermen bij de s.s. Furie en het vrijwilligers peloton van Stichting Hollands Glorie (SHG).

Jippie, we varen weer!
Het vaarklaar maken van de Furie is een vrij langdurig en complex geheel, dat ongeveer vijf dagen in beslag neemt. Het is dus niet even de sleutel omdraaien en wegvaren met een stoomschip. De naam zegt het al; je hebt dus daadwerkelijk stóóm nodig om ergens te komen. En alleen met kokend water genereer je stoom. De Furie heeft een afgesloten ketel met 15.000 liter water dat langzaam wordt opgewarmd. Omdat stoom duidelijk meer volume inneemt dan water, wordt in de ketel druk opgebouwd die wordt gebruikt om de machine aan te drijven. De ‘eerste stook’ na de winterperiode, waarin alles maandenlang heeft stilgestaan, is altijd spannend; doet alles het nog?
Onze vrijwilligers zijn er dus maar druk mee om op stoom te komen. Dat vinden de mannen helemaal niet erg, want iedereen wil weer graag op pad met de Furie.

Op 19 mei was de Furie ingehuurd voor een particuliere vaartocht. Ja, ook dat is mogelijk, wij informeren u graag over de mogelijkheden. Op 20 mei, tijdens de Dag van Zeesleepvaart, mochten we verdeeld over vijf publiek toegankelijke vaartochten 200 gasten ontvangen. Wat een animo, blije gezichten en betrokkenheid bij ons schip. Vindt u het ook belangrijk om deze prachtige stoomzeesleepboot, de laatste in haar soort, in stand te houden? Wordt dan donateur. Al vanaf €25 per jaar bent u ‘Vriend van de Furie’. Nadere informatie vindt u op onze website, onder de kop begunstigers.

Klapstuk van de dag was uiteraard het meevaren op de Furie tijdens de Vlootschouw! Bij menigeen schoten woorden tekort om deze unieke belevenis te beschrijven. Mogen wij ú binnenkort ook als onze gast hartelijk verwelkomen om een immer unieke vaartocht met de Furie van uw bucketlist af te kunnen strepen?

Veerle Vliegenthart
Secretaris SHG

West Media en Furie bezegelen samenwerking

By | Nieuws

Met een ferme handdruk werd het mediapartnerschap tussen Uitgeverij West Media en Stichting Hollands Glorie, eigenaresse van stoomzeesleepboot Furie, bezegeld door de dames Anet van Dam en Veerle Vliegenthart. In de Maassluise Courant de Schakel, een uitgave van West Media, leest u naast een maandelijkse column over de geschiedenis van en het dagelijkse leven op en rond de Furie, regelmatig over nieuwe ontwikkelingen, vaartochten en speciale acties die deze unieke stoomzeesleper op stapel heeft staan.

Van Dam en Vliegenthart werken al enige jaren publicitair nauw samen aan grote projecten in de stad, zoals de viering van 400 jaar Maassluis en de Furieade. “De stap om ook met de Furie in zee te gaan, was dus heel snel gezet,” aldus Van Dam. “De Furie is toch een belangrijk icoon van Maassluis. Met onze krant kunnen we hier een wezenlijke bijdrage aan leveren wat betreft informatievoorziening en bewustwording bij een groot publiek. Laten zien wat er omgaat in de samenleving, is voor West Media belangrijk en de Furie past hier volledig in.”

Vliegenthart is de opvolgster van Leo Vermaas die een paar maanden terug, na 38 jaar, aftrad als secretaris van Stichting Hollands Glorie. “Het is een eer om hiervoor te worden gevraagd. Dit had ik niet aan zien komen vanuit een mannenbolwerk,” aldus Vliegenthart. “Gezien de staat van dienst van mijn voorganger, zijn het grote schoenen om te vullen. Ik krijg echter alle hulp en ben intussen volledig opgenomen in het warme nest van de Furie. Bovendien voeg ik dingen toe waar de mannen nog niet heel veel bij stil hadden gestaan. Een structurele opzet van externe communicatie rond de Furie is daar bijvoorbeeld een onderdeel van. Ik ben daarom heel blij dat ik ook vanuit deze nieuwe positie bij de Furie de prettige en betrouwbare samenwerking met Uitgeverij Westmedia kan voortzetten.”

De nieuwe column over het wel en wee van stoomzeesleepboot Furie verschijnt iedere eerste donderdag van de maand in deze krant. Deze week leest u de eerste editie.

Column FURIE, mei 2017

By | Nieuws

Maandelijks bieden we u een blik achter de schermen bij de s.s. Furie en het vrijwilligers peloton van Stichting Hollands Glorie (SHG).

De nieuwe vrouwelijke secretaris.
Als enige vrouw tussen zesentwintig mannen functioneren; ik heb er voor niets vraagtekens bij gesteld. Een hartelijk en warm welkom bij de Furie viel mij ten deel. Hoe leuk is dat, om mee te werken aan de FURIE, het boegbeeld van Maassluis! Ook als je helemaal niets met bootjes hebt, zal je hoogstwaarschijnlijk toch heel blij worden van de Furie. Want dit schip associeer je met feestelijkheden, zoals de Furieade en de Sinterklaasintocht. Ik in ieder geval wel.

Ik ben blij dat ik ook iets wezenlijks kan toevoegen aan de club naast alle prachtige techniek. Al blijven mannen soms toch echt wel van Mars komen. In een van mijn eerste bestuursvergaderingen van de Furie werd mijn vraag ‘of ik geld uit mocht geven aan Public Relations’ met hoongelach ontvangen door mijn mannelijke medebestuurders. Achterover leunend riepen ze alle zes in koor: “Och jee, we hebben een vrouw in het bestuur hoor, daar gaan de centen en wat hebben we daar nou aan!” Alsof ze het van te voren hadden ingestudeerd. Zucht… het werd een lánge vergadering.

Natuurlijk snap ik heel goed dat alle middelen die beschikbaar zijn, in eerste instantie ten goede moeten komen aan ons prachtige schip. Uiteraard en helemaal mee eens. Maar toch is het belangrijk om een groot publiek te betrekken bij de Furie. Juist door het verstrekken van goede informatie, hopen we uw gunningsfactor voor de Furie immers te verhogen. U moet na het lezen van dit stukje denken: ‘Hé, wat ben ik al lang niet op de Furie geweest, ik ga eens gezellig langs aan boord voor een rondleiding!’

Daarom zijn wij heel gelukkig met de mogelijkheid die Uitgeverij Westmedia ons biedt om u via deze column op de hoogte te houden van het reilen en zeilen op en rond de mooiste stoomzeesleepboot van Nederland, onze Furie. Voor beide organisaties een unieke overeenkomst; hoe heerlijk simpel kan het leven gewoon soms zijn!
Hoongelach in je eentje is een beetje sneu. Dus ik gniffel wat achter mijn hand als ik nu de heren medebestuurders verhitte discussies zie voeren over ons gloednieuwe communicatieplan, waar ze unaniem achterstaan. Ik ben heel blij hiervan deel uit te mogen maken.

Veerle Vliegenthart
Secretaris SHG

Furie krijgt nieuwe stoomfluit

By | Nieuws

Stoomzeesleepboot Furie mag zich verheugen op een jaarlijkse bijdrage van meer dan honderdvijftig donateurs, de vrienden van de Furie. Met deze bijdragen wordt de Furie onderhouden en daar waar nodig gerestaureerd, dus deze financiële injectie is pure noodzaak om de Furie uiteindelijk varend te houden.

Alle donateurs voelen zich uiteraard betrokken bij de Furie. “Heel soms heb je er echter een persoon tussen zitten waar je als stichtingsbestuur nog een stukje vrolijker van wordt”, aldus Jan Peute, eerste machinist aan boord van de Furie en bestuurslid van Stichting Hollands Glorie. “Vorige week ontvingen we van onze donateur Huub Janssen uit Gelderland de vraag of we interesse hadden in een stoomfluit. Hoe leuk is dat, als mensen met dit soort dingen als eerste aan de Furie denken. Wij zijn blij met deze nieuwe stoomfluit en zullen hem binnenkort monteren.”
Huub Janssen, die zelf ook jarenlang heeft gevaren en nu als freelance engineer werkt via zijn eigen firma IJsselstroom, legt per mail uit dat deze stoomfluit bij zijn ouders ruim vijfenzeventig jaar dienst heeft gedaan als werktijden fluit, maar ook als alarmfluit voor brandweer en politie werd ingezet. “Er werd dan gebeld naar mijn vader dat er iets gaande was. De afspraak met de gemeente toentertijd was dat de fluit repeterend voor ongeveer een half uur moest afgaan. Dit was in de jaren ’60 en ’70,” aldus Janssen.

De huidige groep van particuliere- en bedrijfsdonateurs vormen ‘vrienden van de Furie’. De vrienden worden ingedeeld in twee categorieën te weten;
Vrienden: € 35 per persoon, € 60 voor 2 personen per jaar.
Gouden vrienden: € 150 per persoon per jaar, voor 2 personen € 250 per jaar.

Als vriend van de Furie heb je uiteraard privileges. Jaarlijks wordt een speciale dag georganiseerd waar vrienden mee kunnen varen, maar ook om kennis te maken met de ploeg vrijwilligers van 26 man sterk. Deze vrijwilligers zijn wekelijks aan boord voor hand en spandiensten op het schip en verzorgen tevens alle rondleidingen.
Draagt u de Furie ook een warm hart toe en vindt u het belangrijk dat dit varend monument wordt behouden voor de toekomst, wordt dan vriend van de Furie! Al vanaf € 35,= pp per jaar helpt u mee om dit unieke en het enige overgebleven schip in haar soort te behouden. Kijk voor nadere informatie op: www.furie.nl of onze Facebookpagina (zoektitel: Stichting Hollands Glorie).

Erepenning der Gemeente voor de heer L.F. (Leo) Vermaas

By | Geen categorie

Burgemeester Edo Haan rijkt de Erepenning der Gemeente Maassluis uit aan Leo Vermaas

Op zaterdag 28 januari 2017 reikt burgemeester Edo Haan de Erepenning der Gemeente uit aan de heer L.F. Vermaas vanwege zijn afscheid als bestuurslid van de Stichting Hollands Glorie.

De heer L.F. (Leo) Vermaas heeft zich gedurende een zeer lange periode buitengewoon verdienstelijk gemaakt als secretaris voor de Stichting Hollands Glorie te Maassluis. Tevens was de heer Vermaas een van de medeoprichters van deze Stichting.
Stichting Hollands Glorie is sinds 1978 de trotse eigenaar van de Furie, Nederlands laatste stoomzeesleper. In september 2016 vierde de stichting feest want het was het exact 100 jaar geleden dat de Furie van stapel liep bij Scheepswerven v.h. G&H Bodewes in de provincie Groningen en is een uniek industrieel en maritiem erfstuk. Sinds de Furie door Stichting Hollands Glorie is aangeschaft vormt deze een belangrijk icoon voor de stad Maassluis.
Niet alleen tijdens het jaarlijks terugkerende Maassluise evenement de Furieade maar ook tijdens de landelijke intocht van Sinterklaas vervulde de Furie een prominente rol.
De heer Vermaas is sinds de Furie naar Maassluis is gehaald en de Stichting Hollands Glorie is opgericht in 1978 nauw betrokken als organisator, vice voorzitter en secretaris bij veel activiteiten op en rond de Furie. Samen met de toenmalige voorzitter gaf hij de eerste aanzet tot de organisatie van de Furieade. Na enkele jaren werd hiervoor een aparte stichting opgericht waarin hij vele jaren zitting had en een actieve rol speelde.

Wegens zijn bijdrage aan de promotie van de stad heeft het College van Burgemeester en Wethouders besloten om de heer Vermaas de gemeentelijke onderscheiding, de Erepenning der Gemeente toe te kennen.

De Erepenning der Gemeente wordt uitgereikt aan personen, al dan niet ingezetenen van de gemeente, die zich gedurende enige tijd of naar aanleiding van een bijzondere gebeurtenis verdienstelijk hebben gedragen ten opzichte van de gemeente.