Jan Peute

Mijn naam is Jan Peute. Ik ben geboren ik 1962. Een goed jaar. Ik ben getrouwd met Martine en we hebben samen een dochter en een zoon.
Mijn loopbaan op de Furie is begonnen in 1978. Een advertentie in De Schakel trok mijn aandacht, zoals dat heet. Op 15 jarige leeftijd beginnen aan iets waar al snel 75 van de 100 aangemelde vrijwilligers het af lieten weten was toch wel even een avontuur. De eerste dag was dekwassen. Daarna ketelbikken. Daar zijn we wel even mee bezig geweest. Maandenlang bikken om alle ketelsteen uit het binnenste van de stoomketel te verwijderen. Uiteindelijk ga je toch bedenken wat je wil. Aan dek of in de vetloods. Ik wilde uiteindelijk graag in de machinekamer werken. Stoom had en heeft wat mystieks in mijn ogen. Jarenlang ga je leren van de oudere machinisten. Net zolang tot dat je het vak verstaat. Nu vaar ik al zeker 26 jaar als 1ste machinist. Het is mijn taak om de kennis door te geven aan de jongere garde. Die pakken het mooi op en kunnen nu zelfstanding met de Furie weg.
Sinds 1992 ben ik bestuurslid Technische zaken van Stichting Hollands Glorie. Hier regel ik het dagelijkse technisch onderhoud zoals stoomketelkeuringen, ketelreparaties en dokkingen. Inkopen van technische materialen is ook één van mijn taken. Het leukste vind ik als dat lukt door dingen goedkoop of zelfs voor niets los te peuteren bij bedrijven.
We beleven altijd wel bijzonders als we onderweg zijn met de Furie. Naast het werk wat we met zijn allen hebben om de Furie in topconditie te houden is het varen met de Furie is eigenlijk de slagroom op de taart. Tijdens varen zijn we serieus bezig. Staan de trossen vast, dan is het tijd voor ontspanning. Dat heeft al heel wat ludieke verhalen en belevenissen opgeleverd.

Mijn werkzame loopbaan begon bij Rederij Waterweg. Daar heb ik 4 jaar gevaren op sleepbootjes welke assisteerde bij baggerprojecten. Het Loodswezen heb ik ook een poosje mogen bedienen en wel aan boord van de Mirfak, één van de buiten loodsboten in Hoek van Holland. Na omzwervingen in de scheepsdieselmotoren wereld ben ik toch weer terecht gekomen Rederij Waterweg, nu als Commercieel Manager. Na overname van dit bedrijf besloot ik zelf wat op te zetten in Maassluis. In opdracht van het Schotse Gareloch Support Services Ltd. heb ik GSS Marine Services BV opgezet op de Haven 27 in Maassluis. Hier werk ik nu bijna 6 jaar als Algemeen Directeur. Het leuke is dat de werk- en sleepboten van GSS veelvuldig in onze haven te zien zijn.