Introductie:
De FURIE is de laatste door stoom aangedreven zeesleepboot in Nederland. Gebouwd in 1916 bij Bodewes Scheepswerven in Groningen, diende ze tot ver in de jaren zeventig voor de papierindustrie in Zweden. Vervolgens werd ze aangekocht voor een rol in de legendarische Tv-serie Hollands Glorie, naar het gelijknamige boek van Jan de Hartog. In 1978 werd ze eigendom van, daarvoor speciaal opgerichte, Stichting Hollands Glorie te Maassluis. In de afgelopen 37 jaar is er veel werk verzet door de vrijwilligers met als doel de sleper zoveel mogelijk in originele staat terug te brengen en varend te houden. Dat dit gelukt is blijkt uit de status van Varend Museum en opname in het Nationaal Register Varende Monumenten. De FURIE, in het bezit van een Certificaat van Onderzoek voor het varen met maximaal 40 passagiers, is dan ook uniek.
Feest.
Volgend jaar is de FURIE 100 jaar oud, een gebeurtenis die we gaan vieren. Uiteraard moet de jarige dan wel tip top in orde zijn zodat ze in volle glorie haar feest kan vieren. Voordat we echter zover zijn, moet er nog wel een flinke restauratie worden uitgevoerd.
Vervanging houten brugdek.
Gezien de vele lekkages is het houten brugdek rond het stuurhuis hard aan vervanging toe. Een hele operatie want niet alleen het houten dek maar ook het staal onder het dek moet worden vervangen. Offertes hebben we binnen voor het brugdek van Scheepstimmerwerf De Hoop in Workum en voor het ijzerwerk van De Haas Maassluis. De totale kosten bedragen rond de € 90.000, -. Een kostbaar karwei dat de stichting niet zelf kan bekostigen. Vandaar deze bijzondere sponsoractie.
Sponsoractie.
Wij vragen of u ons wilt helpen met een financiële bijdrage. U kunt daarvoor één of meer stukken dekplank sponsoren voor € 250, – per deel. Wat krijgt u ervoor? Uiteraard een vermelding als “dekplank sponsor” op de FURIE website en na de reparatie een stukje dekplank. En 15 van u mogen, na loting, een vaartocht voor 2 personen maken met de FURIE.
Sponsor worden? Stuur een e-mail naar info@furie.nl met als onderwerp: Sponsoractie.
Vermeld in de mail:
* sponsornaam en adres + indien nodig: naam indiener.
* factuuradres
* aantal te sponsoren dekplanken
De penningmeester van de stichting stuurt u een factuur.
Bij voorbaat hartelijk dank.
Inmiddels zijn er sponsoren gevonden voor 84 dekplanken te weten: H. Naborn Maasland, G. Jonkman Maassluis, Dutch Marine B.V. Hulst, Steph & Steph Zeist, Koffeman Consult B.V.Maassluis, Towingline Nieuw Vossemeer, Nexum CM BV Utrecht, M. Raemakers Cuyk, Middelland Beheer B.V. Rotterdam, T. Raemakers Vlaardingen, Euro Rigging Utrecht, Mevr. H. Wegman – Bodewes Ruurlo, Trans River Line B.V. Rijswijk, Appartementsgebouw Furie Maassluis, Gareloch Support Services LTD, Rosneath, Scotland, Gareloch Marine Services B.V. Maassluis, H. de Haas, Workum, Damen Shipyards Group, Gorinchem, Vrijwilligers Nationaal Sleepvaartmuseum Maassluis, Ruma Rubber Hoogeveen, Van Oord Dredging and Marine Contractors bv Rotterdam, A, Wesselius Maassluis, Heatmaster B.V. Hendrik Ido Ambacht, Wärtsila SAM Electronics, Rotterdam, ROC Mondriaan, Ubitec B.V. Rotterdam, Bouwbedrijf Nieuwe Maten B.V. Wormerveer, LKL Oceantrade B.V. Schiedam, Herman Sr. Dordrecht, JLT Netherlands BV Rotterdam, Avezaat Cranes Schiedam, J. Ruijsbroek Schipluiden, RSA Nederland Rotterdam, TOS Netherlands BV Rotterdam, J.A. Karssen Maassluis, F. de Nooij Mijnsheerenland, Breman Machinery B.V. Genemuiden, Meemaken B.V. Utrecht, Lions Club Maassluis, B. v.d. Brug Hoek van Holland, E. Peute Maassluis, Neptune Shipyards, Aalst.
Dank aan de redacties van Shipping News, Tugs Towage & Offshore Newsletter, Algemeen Dagblad, Sleep & Duwvaart, Netherlands Maritime Technology en SWZ/Maritime.