In de originele staat.
De stichting Hollands Glorie, eigenaar van de Furie, bestaat 40 jaar. Gedurende al deze jaren is er steeds volop aandacht geweest voor het in de originele staat terugbrengen van het schip en de stoommachine, inmiddels meer dan 100 jaar oud! Aan de hand van verhalen, foto’s en tekeningen werd een redelijk beeld verkregen van hoe het schip er bij de ingebruikname uitzag. En voor de bemanning was het natuurlijk een heuse uitdaging om bij het opknappen zoveel mogelijk het originele ontwerp en de oorspronkelijke materialen te gebruiken.
Binnenkort gaat de Furie weer droog. Nu op de schepenlift van De Haas in Rotterdam. Even knippen en scheren, maar ook aandacht voor drie oude zee-afsluiters. Deze zijn hard toe aan een opknapbeurt en worden waar nodig voorzien van nieuwe afdichtingen, waarbij we dan wel een kleine concessie doen aan het materiaal. Ook voor de komende jaren staat er heel wat op het programma. Want een stalen schip heeft nou eenmaal een bekend nadeel: het kan roesten. Welnu, je moet het zien als artrose aan de gewrichten bij de wat oudere mens. Bij hevige pijn toch maar vervangen of opknappen.
Ook een al zeer oud schip schijnt hier last van te hebben. Onderdeks zien we hier en daar wat roest en slijtage ontstaan en dat gaat pijn doen. Daarom zullen we de komende jaren een aantal stalen delen opknappen en deels restaureren. Zoveel mogelijk in de oorspronkelijke staat terugbrengen, met een kleine concessie aan de materialen die we daarvoor gebruiken. En dat geldt ook voor de schotse ketel. De geklonken ketel krijgt een uitgebreide inspectie en zal waar nodig van nieuwe klinknagels worden voorzien. Kortom, er is en blijft voldoende werk aan de winkel. Alles voor de originele staat en het behoud van ons prachtige schip!
Ton Raemakers
Voorzitter Stichting Hollands Glorie