Skip to main content

Première documentaire ‘De toekomst van duurzaam varend erfgoed’

augustus 25, 2025
augustus 25, 2025

Op donderdag 21 augustus is tijdens de tweede dag van Sail Amsterdam de documentaire ‘De toekomst van duurzaam varend erfgoed’ in première gegaan. De première vond plaats aan boord van stoomzeesleper Furie, in aanwezigheid van vele genodigden uit de cultuur- en maritieme sector.

De documentaire is gemaakt door Freek Lagerweij (Jules Media) in opdracht van het Platform Duurzaam Varend Erfgoed, en is mede mogelijk gemaakt door het Cultuurfonds, het Techniek in Bedrijf Fonds, Sail Amsterdam, de FVEN en diverse behoudsorganisaties.

De aanwezige gasten werden welkom geheten door Ton Raemakers, bestuurder van Stichting Hollands Glorie en lid van het Platform Duurzaam Varend Erfgoed.
Hans van Nispen, bestuurder van de Federatie Varend Erfgoed Nederland en voorzitter van het Platform, ging kort in op het ontstaan van de documentaire.
Daarna vertelde Freek Lagerweij, producent van de documentaire en directeur van Jules Media, hoe hij tijdens het maakproces geraakt werd door het varend erfgoed en de liefde van de eigenaren voor hun schepen.

Openingshandeling

De openingshandeling werd verricht door Marjolein Jansen, vicevoorzitter van de Stichting Sail Amsterdam, die de stoomfluit liet klinken. In haar toespraak benadrukte zij het unieke karakter van het varend erfgoed en het belang van de deelname van circa 650 erfgoedschepen aan Sail Amsterdam.

De documentaire

Na de openingshandeling werd de documentaire op een groot scherm vertoond.
De film opent met Hans van Nispen, die laat zien wat varend erfgoed omvat: van stoere sleepboten en zeilende vrachtschepen tot sierlijke notarisbootjes.
“Op zo’n schip varen is niet alleen een ervaring voor jezelf, maar ook voor het schip. Mensen langs de kant steken hun duim op – dat is waardering.”

Josepha Kempl vertelt over haar Antilope, een zeldzaam ijzeren zeilend vrachtschip uit 1896, dat volgens haar jarenlang op haar leek te wachten.
“Niets in mijn leven ging zo makkelijk als vanaf het moment dat het schip er was. Je leeft je droom, en op een dag leeft de droom jou.”

De passie van Albin Glaser voor sleepboten ontstond bij zijn opa. Zijn eigen exemplaar uit 1909 noemt hij “één brok staal en kracht”. Voor hem is de motor het kloppend hart:
“Zonder motor heb je niks. Het kost tijd, energie en geld, maar de verbondenheid maakt het alles waard.”

In het slotdeel belicht Matthijs Wink de verduurzamingskansen voor de vloot. Veel schepen zijn al duurzaam door hun lange levensduur of zeilvermogen. Daarnaast kan HVO-biodiesel – gemaakt van restproducten – de CO₂-uitstoot tot 90% verlagen zonder het karakter van het schip aan te tasten. Maar dat vraagt actie: lagere prijzen en betere verkrijgbaarheid van HVO aan het water. Ook is het cruciaal dat varend erfgoed – net als oldtimers – een landelijke ontheffing krijgt voor milieuzones, zodat schepen met hun authentieke motoren kunnen blijven varen.

Vervolg

Het Platform Duurzaam Varend Erfgoed was verheugd met de hoge opkomst tijdens de première en de positieve reacties van de aanwezigen. De komende periode zal de documentaire breed worden verspreid onder musea, behoudsorganisaties, scholen en maritieme instellingen.
De film is te bekijken via de website van het Platform Duurzaam Varend Erfgoed:

Bekijk de film hier

Meest recente berichten: