Skip to main content

Column: Groot onderhoud

maart 24, 2023
maart 24, 2023

Column FURIE, maart 2023

Tweemaandelijks bieden we u een blik achter de schermen bij de s.s. Furie en het vrijwilligers peloton van Stichting Hollands Glorie (SHG).

Zoals velen van jullie misschien al is opgevallen, ligt de Furie al een tijdje niet meer op haar vertrouwde plaats aan de Stadhuiskade. Eind januari is de Furie namelijk door de Tonijn naar scheepswerf De Haas Rotterdam gebracht en daar ligt ze sindsdien in dok. Deze mooie dame heeft namelijk ook wel eens groot onderhoud nodig.

Op onze lijst stonden best wel wat restauraties gepland die noodzakelijk zijn voor de verdere levensduur van de Furie. De complexe zaken zullen worden uitgevoerd door deskundigen van scheepswerf De Haas, maar ook onze eigen ploeg is daar waar mogelijk hard aan de slag!
In deze tijd waarin veiligheid een zeer grote rol speelt, is het des te belangrijker om aan alle eisen te voldoen die IL&T (vroeger Scheepvaart Inspectie) aan het schip stelt. Zeker omdat de Furie ook te boek staat als passagiersschip.

Deze inspecties worden uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf die het schip van onder tot boven nauwkeurig inspecteert. Daarbij wordt ook de dikke map met certificaten niet ontzien.
Gelukkig is alles goed verlopen op een paar kleine dingetjes na, welke meteen zijn verholpen. Hiermee kunnen we weer vijf jaar vooruit met dit nieuwe Certificaat van Onderzoek.

Het tweede is de tweejaarlijkse keuring van de stoomketel. Dit geeft altijd een hoop werk omdat alle appendages (veiligheidstoestel en afsluiters) van de ketel gedemonteerd moeten worden.
Na her-certificering van de appendages en het inwendig onderzoek in de ketel was ook deze Surveyor van Lloyds weer zeer tevreden. Ook hier kan de Furie er weer twee jaar tegen.
Het onderwaterschip staat intussen weer mooi in de verf en diverse staalrestauratie werken zijn nog in volle gang.

We hopen over twee weken het water weer in te gaan. Ketel opstoken en weer naar Maassluis, op tijd klaar voor het nieuwe vaarseizoen!

Jan Peute
Hoofdmachinist

Meest recente berichten: