Skip to main content

Column: Groot onderhoud

Column FURIE, maart 2023

Tweemaandelijks bieden we u een blik achter de schermen bij de s.s. Furie en het vrijwilligers peloton van Stichting Hollands Glorie (SHG).

Zoals velen van jullie misschien al is opgevallen, ligt de Furie al een tijdje niet meer op haar vertrouwde plaats aan de Stadhuiskade. Eind januari is de Furie namelijk door de Tonijn naar scheepswerf De Haas Rotterdam gebracht en daar ligt ze sindsdien in dok. Deze mooie dame heeft namelijk ook wel eens groot onderhoud nodig.

Op onze lijst stonden best wel wat restauraties gepland die noodzakelijk zijn voor de verdere levensduur van de Furie. De complexe zaken zullen worden uitgevoerd door deskundigen van scheepswerf De Haas, maar ook onze eigen ploeg is daar waar mogelijk hard aan de slag!
In deze tijd waarin veiligheid een zeer grote rol speelt, is het des te belangrijker om aan alle eisen te voldoen die IL&T (vroeger Scheepvaart Inspectie) aan het schip stelt. Zeker omdat de Furie ook te boek staat als passagiersschip.

Deze inspecties worden uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf die het schip van onder tot boven nauwkeurig inspecteert. Daarbij wordt ook de dikke map met certificaten niet ontzien.
Gelukkig is alles goed verlopen op een paar kleine dingetjes na, welke meteen zijn verholpen. Hiermee kunnen we weer vijf jaar vooruit met dit nieuwe Certificaat van Onderzoek.

Het tweede is de tweejaarlijkse keuring van de stoomketel. Dit geeft altijd een hoop werk omdat alle appendages (veiligheidstoestel en afsluiters) van de ketel gedemonteerd moeten worden.
Na her-certificering van de appendages en het inwendig onderzoek in de ketel was ook deze Surveyor van Lloyds weer zeer tevreden. Ook hier kan de Furie er weer twee jaar tegen.
Het onderwaterschip staat intussen weer mooi in de verf en diverse staalrestauratie werken zijn nog in volle gang.

We hopen over twee weken het water weer in te gaan. Ketel opstoken en weer naar Maassluis, op tijd klaar voor het nieuwe vaarseizoen!

Jan Peute
Hoofdmachinist

Column: Aan de slag

Column FURIE, januari 2023

Tweemaandelijks bieden we u een blik achter de schermen bij de s.s. Furie en het vrijwilligers peloton van Stichting Hollands Glorie (SHG).

Met nog de allerbeste wensen voor 2023, kan ik u melden dat we eindelijk aan de slag kunnen!
Het is voorjaar 2019 als we bij verschillende subdidiefondsen een aanvraag indienen voor een groot onderhouds- en restauratieprogramma aan boord van de Furie. We krijgen veelal positieve reacties en daarmee hebben we een sluitende begroting. We staan in het voorjaar van 2020 te trappelen om samen met de specialisten van scheepswerf De Haas en onze eigen bemanning een lange lijst ingrijpende klussen aan te pakken. En toen werd het stil in Nederland en dus ook rond de Furie.

Nu, drie jaar later, kunnen we écht aan de slag. Gelukkig heeft De Haas in Rotterdam inmiddels een geweldige scheepskraan in gebruik, waarmee ze de Furie uit het water hijsen en op een veilige plaats aan de kade afzetten. Ruimte genoeg. Daar hebben we volop de mogelijkheden om alle uitstaande restauratie- en reparatiewerkzaamheden op een gedegen manier uit te voeren. De complexe zaken laten we graag aan De Haas over, maar waar mogelijk doen we het werk met de eigen ploeg. Eind januari vertrekken we richting Rotterdam en we hopen ergens in maart weer terug te keren.
Dat dit allemaal ook na drie jaar kan worden uitgevoerd, is voor een belangrijk deel te danken aan een aantal subsidiefonden. Het Fonds Schiedam Vlaardingen, het Mondriaan Fonds, het De Groot Fonds, het Prins Bernhard Fonds en De Stichting 75 jaar NBB waren allemaal bereid om ook na drie jaar dit omvangrijke project te ondersteunen. Hulde en dank hiervoor.

Want dankzij de steun van deze fondsen, de geweldige samenwerking met scheepswerf De Haas en verschillende toeleveranciers blijft het mogelijk om ook een 107 jaar oude stoomzeesleper te behouden voor de volgende generaties. En wie wil dat nou niet.
 
Ton Raemakers
Voorzitter Stichting Hollands Glorie

Column: De stoomboot van Sinterklaas

Column FURIE, november 2022

De stoomboot van Sinterklaas en het vlaggenschip van de Furieade

Je hebt van die dingen die komen op een bijzondere manier steeds weer terug in je leven. Dit is bij mij het geval met de Furie.

Al jaren is de Furie natuurlijk ook de stoomboot van Sinterklaas in Maassluis. De laatste elf jaar fietsten wij in weer en wind mee met de stoomboot als Sinterklaas en zijn Pieten weer aankomen in Maassluis. In het begin alleen met Anouk en mijn vrouw en inmiddels ook met Laura en Emma erbij. 

Nu een nieuwe kennismaking met de Furie. Dit keer niet vanaf de wal maar zelf aan het roer met kapitein Frans Verbrugge naast mij. Sinds drie jaar ben ik de voorzitter van de Stichting Maassluis Maritiem. Deze stichting organiseert Kids aan de Vlieten en de Furieade. In de aanloop naar de Furieade hebben de besturen van Furie en Furieade traditiegetrouw een gesprek met elkaar. De uitkomst is altijd hetzelfde en dat is dat de Furie het vlaggenschip is en blijft als naamgever van de Furieade. Tijdens dit gesprek kwam ik op het idee om onder de voornamelijk nieuwe sponsoren nieuwe Vrienden te werven voor de Furie. Dit lukte mij eenentwintig keer! Tegenprestatie voor de sponsoren was dat zij mee mochten varen met de Furieade lunchcruise. Het was een hele mooie en gezellige cruise en tevens mijn eerste vaartocht met de Furie.

Ik hoop nog vaak mee te mogen varen met de Furie en dat dit prachtige schip voor altijd het vlaggenschip blijft van de Furieade. Samen met het bestuur en alle vrijwilligers kijk ik terug op een hele mooie en geslaagde Furieade.

Nu eerst uitkijken naar de komst van de stoomboot van Sinterklaas en daarna gaan we weer aan de slag met de 42e editie van de Furieade! 

Gerard Poot