Skip to main content

Column:
Het verhaal van de Furie in een nieuw jasje

Column Furie, september 2023

Al zolang ik in deze stad woon, is ze het boegbeeld van Maassluis: de Furie. Inmiddels meer dan 100 jaar oud en, net als ik, afkomstig uit Groningen. Dat schept een band!

Ik ken de Furie zoals de meesten haar kennen, op haar vaste plek op dé Maassluise ansichtkaart. Later leerde ik meer. Mijn buurman kon er enorm enthousiast over vertellen. Ik zie het schip jaarlijks als vrijwilliger bij de Sintintocht in Maassluis van dichtbij en tijdens het 100-jarig jubileum had ik het geluk Thecla Bodewes (van Thecla Bodewes Shipyards) even te spreken op één van de jubileumtochten. Nog wat later werd ik Vriend van de Furie, iets wat ik iedereen kan aanraden.

Het verhaal van de Furie is bijzonder voor Nederland. Een door echte stoom aangedreven sleper, in een grijs verleden werkzaam als houtsleepboot en daarna hoofdrolspeler in de televisieserie Hollands Glorie. Daarna kwam de hoofdrol in Maassluis. Als vormgever was het mij wel duidelijk: dit verhaal moet verteld worden! Ik vond het geweldig dat ik gevraagd werd om een nieuwe folder en website voor de Furie te ontwikkelen. Dat hoef je natuurlijk maar één keer te vragen!

Voor mij zijn de uitgangspunten duidelijk. In Maassluis is de Furie van iedereen, in het bijzonder van de groep vrijwilligers die het schip op stoom houdt. Daarbij is veel aandacht voor de historie van het schip. Maar als boegbeeld van Maassluis moeten we ook aan mensen van buiten Maassluis vertellen waaróm het zo’n bijzonder schip is en juist dat laten zien: daarvoor komen mensen naar Maassluis.

De nieuwe folder en website laten een veelzijdig beeld zien van de Furie. Voor de Wereldhavendagen van 2023 was de nieuwe folder al klaar. En… nog even geduld voor de nieuwe website: daarover binnenkort meer!

Victor Kappelhof

Column:
Een duurzame Furie

Column Furie, juli 2023

Vorige maand overhandigde een delegatie van Mobiele Collectie Nederland een duurzaamheidsverklaring aan minister Harbers en een petitie “behoud ons varend erfgoed”. Wij zijn bezorgd over de verschillende emissie-regels die op stapel staan en pleiten voor een uitzondering voor varend erfgoed. Maar we lopen zeker niet weg als het gaat om duurzaamheid.

Zonder de oorspronkelijke, meer dan 100 jaar oude installatie en constructie van het schip geweld aan te
doen hebben we inmiddels enkele simpele maatregelen gerealiseerd: Verlichting aan boord is voorzien van energiezuinige LED-lampen. En wat te denken van de nieuwe klep in de schoorsteen. Hiermee voorkomen we dat tijdens het opstoken van de ketel veel warmte verloren gaat. We gaan ook beginnen met het renoveren van onze werkplaats en opslag in ‘Het Packhuys’. Een nieuw dak inclusief isolatie, een nieuwe deur en een nieuwe ketel moeten zorgen voor een energiezuinige bedrijfsvoering.

Een belangrijk probleem met stoomschepen is de uitstoot van kooldioxide. De Furie gebruikt gasolie als
brandstof, wat resulteert in een aanzienlijke CO2-uitstoot. Het verminderen van deze uitstoot kan worden
bereikt door over te schakelen op schonere brandstoffen, zoals GTL, LNG of biobrandstoffen. Er wordt zelfs gesproken over volledig elektrische aandrijving of een installatie die draait op waterstof.

We moeten echter wél bij de les blijven. Een elektrische Furie of een LNG tank aan dek is wat mij betreft een stap te ver. Maar we werken graag mee aan het onderzoek naar alternatieve brandstoffen of het toepassen van andere duurzame maatregelen, waarbij het karakter van ons erfgoed behouden blijft.

Het gaat mij om een gezond evenwicht tussen het behoud van varend erfgoed in haar oorspronkelijke vorm en serieuze aandacht voor duurzaamheid en milieu. Hier ligt, ook voor de oudste, nog varende
stoomzeesleper van Nederland, echt een flinke uitdaging!

Ton Raemakers
Voorzitter

Column: Verbouwing Furie

Column FURIE, mei 2023

Al enige jaren ben ik, met veel plezier, Vriend van de Furie. Door Arie, de hoofdstoker die ook hardloopt bij AVWaterweg, zijn een heleboel nieuwe Vrienden binnengekomen. Om het enthousiasme van die man voor de Furie, kom je namelijk niet heen. Tegen Arie zeg je geen ‘nee’ als hij je de folder onder je neus duwt om een handtekening te zetten om je aan te sluiten bij de Furie. De jaarlijkse Vriendentocht is dan ook een heel gezellige middag met een hoop bekende gezichten! Diezelfde club wordt door Arie ook uitgenodigd om aan boord te komen met de Furieade. Wederom een zeer gezellige avond. De Furie staat bij mij dan ook vooral voor gezelligheid, die ik er al jarenlang aan beleef.
 
Toen wij vorig jaar verhuisden en naast Arie kwamen wonen, was mijn lot eigenlijk al grotendeels bezegeld en ontkwam ik uiteraard niet meer aan de Furie. Natuurlijk ‘moest ik een keertje mee om even kennis te maken met bestuur en bemanning’. Voor ik het wist was ik dus ook vrijwilliger op dat prachtige schip! Ik kan met recht zeggen dat ik nog geen moment duimen heb zitten draaien aan boord.
 
Vanaf augustus vorig jaar ben ik bezig met de verbouwing en renovatie van de hutten op het bovendek. Gezellig met mijn timmermaatje Aad, klussen we iedere woensdag en het werk vordert gestaag. Echter, de Furie heeft net negen weken in dok gelegen en voor de staalwerkzaamheden is ongeveer het halve schip totaal overhoop gehaald. Op dit moment ben ik dus heel erg druk bezig om het verblijf van de bemanning in het achteronder weer op orde te krijgen voor de eerste vaartocht. Het gaat zeker lukken en wordt weer heel mooi, dus kom snel eens aan boord kijken hoe het is geworden!
 
Gerard van Zanten
Timmerman Furie

Column: Groot onderhoud

Column FURIE, maart 2023

Tweemaandelijks bieden we u een blik achter de schermen bij de s.s. Furie en het vrijwilligers peloton van Stichting Hollands Glorie (SHG).

Zoals velen van jullie misschien al is opgevallen, ligt de Furie al een tijdje niet meer op haar vertrouwde plaats aan de Stadhuiskade. Eind januari is de Furie namelijk door de Tonijn naar scheepswerf De Haas Rotterdam gebracht en daar ligt ze sindsdien in dok. Deze mooie dame heeft namelijk ook wel eens groot onderhoud nodig.

Op onze lijst stonden best wel wat restauraties gepland die noodzakelijk zijn voor de verdere levensduur van de Furie. De complexe zaken zullen worden uitgevoerd door deskundigen van scheepswerf De Haas, maar ook onze eigen ploeg is daar waar mogelijk hard aan de slag!
In deze tijd waarin veiligheid een zeer grote rol speelt, is het des te belangrijker om aan alle eisen te voldoen die IL&T (vroeger Scheepvaart Inspectie) aan het schip stelt. Zeker omdat de Furie ook te boek staat als passagiersschip.

Deze inspecties worden uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf die het schip van onder tot boven nauwkeurig inspecteert. Daarbij wordt ook de dikke map met certificaten niet ontzien.
Gelukkig is alles goed verlopen op een paar kleine dingetjes na, welke meteen zijn verholpen. Hiermee kunnen we weer vijf jaar vooruit met dit nieuwe Certificaat van Onderzoek.

Het tweede is de tweejaarlijkse keuring van de stoomketel. Dit geeft altijd een hoop werk omdat alle appendages (veiligheidstoestel en afsluiters) van de ketel gedemonteerd moeten worden.
Na her-certificering van de appendages en het inwendig onderzoek in de ketel was ook deze Surveyor van Lloyds weer zeer tevreden. Ook hier kan de Furie er weer twee jaar tegen.
Het onderwaterschip staat intussen weer mooi in de verf en diverse staalrestauratie werken zijn nog in volle gang.

We hopen over twee weken het water weer in te gaan. Ketel opstoken en weer naar Maassluis, op tijd klaar voor het nieuwe vaarseizoen!

Jan Peute
Hoofdmachinist